Potrzeby i cele

17 lutego 2021

Autor: Sebastian Wacięga

W artykule zebraliśmy  POTRZEBY oraz CELE, które stoją  za decyzją o wydaniu gry. Informacje te można wykorzystać w trakcie prac nad wnioskiem do programu dotacyjnego lub długofalowo jako jeden ze składników strategii rozwoju instytucji.  Natomiast harmonogram i budżetowanie projektu gry omówiliśmy w artykule pt. Projektowanie gier od kuchni.

CO WARTO PRZEMYŚLEĆ?

Zanim podejmiesz decyzję, pomyśl: 

    • Czego oczekujesz po opracowaniu gry?
    • W jaki sposób ją wykorzystasz?
    • Jakie efekty (edukacyjne, promocyjne, społecznościowe) osiągniesz dzięki grze?
“ROK 1863”, edukacyjna gra karciana, aut. Ł. Wrona, P. Krzystek, graf. J. Sosna, Wydawnictwo Alter

POTRZEBY

Najczęstsze potrzeby i  okoliczności, w których może być przydatna własna gra związana z dziedzictwem lub innym ważnym tematem:

  • konkretna OKAZJA do „zagospodarowania” (stała lub cykliczna)
    np. rocznica, uhonorowanie patrona miejscowości lub muzeum, większa impreza plenerowa,
    na której masz swój punkt lub którą organizujesz;
  • konkretny ODBIORCA do pozyskania
    np. młodzież, rodziny z dziećmi, aktywni nauczyciele oraz ich grupy, nowi odwiedzający,
    czy nowi mieszkańcy;  uczestnicy Twojej imprezy plenerowej lub wewnętrznej,
    zaproszeni szczególni goście; 
  • konkretne DZIEDZICTWO do uhonorowania i upowszechnienia
    np. postać historyczna, wydarzenie, tradycja, legenda, jak również zjawisko, czy proces, społeczny polityczny, gospodarczy, który chcesz przedstawić w formie gry;
  • konkretne DZIAŁANIE do wzbogacenia
    np. zajęcia warsztatowe, lekcje muzealne, pikniki, święta miasta, “dni” miejscowości, które realizujesz od lat, a które chcesz wzbogacić o nową odsłonę;
Gra wielkoformatowa Zadwórze, przygotowana dla Fundacji Ormiańskiej z okazji stulecia bitwy

CELE

Cel to oczekiwany efekt lub zmiana, jaką chcesz osiągnąć dzięki produkcji gry i jej wykorzystaniu  (przyszłym działaniom z nią związanym). Co będziesz robić z grą po jej wydaniu? Najczęściej cele  obejmują:

  • WIZERUNEK / PROMOCJĘ:

np.  zwiększenie atrakcyjności i rozpoznawalności organizacji albo wzrost świadomości (upowszechnienie)  tematyki, jaką się zajmujesz;

  • EDUKACJĘ

np. uzupełnienie programu szkolnego (podstawa programowa) lub rozwój własnych metod uczenia i przekazu (edukacja nieformalna, pozaformalna) dla wybranych grup odbiorców;

  • SPOŁECZNOŚĆ

czyli budowanie przyjaznego środowiska, sieci kontaktów czy społeczności wokół instytucji wydającej grę lub wokół tematu, który porusza gra (ang. heritage community).

Ilustracja z gry paragrafowej "Noc w klasztorze" przygotowanej przez członków naszego zespołu dla Miasta Krakowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontakt

Projekt Rekreator
Łukasz Wrona

 

+48 660 730 930
kontakt@projektrekreator.pl

 

NIP: 6762378409

REGON: 380771898