RZUĆ KOŚCIĄ

Projekt edukacyjny

Książki, zwłaszcza te podróżnicze i przygodowe, pozwalają wyobraźni przenieść czytelnika w niezwykłe miejsca. Gry fabularne inspirowane takimi książkami czynią to w sposób jeszcze bardziej immersyjny i zapewniają niezwykłe przeżycia oraz emocje. Postanowiliśmy połączyć prozę polskiego pisarza Ferdynanda Ossendowskiego z grami RPG, których scenariusze tworzą młodzi uczniowie z małopolskiego Miechowa. W ten sposób powstał projekt “Rzuć kością. Świat Ferdynanda Ossendowskiego w grach fabularnych”.

AWANTURNIK Z PIÓREM I REWOLWEREM

Ferdynand Ossendowski (1878-1945) przeżył ogrom niesamowitych przygód, mniej lub bardziej bezpiecznych, które opisał w swoich reportażach. Inne historie, fikcyjne bądź prawdziwe, przedstawił w awanturniczych powieściach o morskich kapitanach, odkrywcach, szpiegach i femme fatale. Urodził się w szlacheckiej rodzinie o korzeniach tatarskich, która jednakowoż była wyznania protestanckiego. Podobnie jak jego ojciec swoje wykształcenie oraz pierwsze prace wykonywał na terenie carskiej Rosji. Jako naukowiec odbył wiele podróży po odległych zakątkach Imperium, w tym na Syberię. Odwiedził też inne kraje i kontynenty. Pracę badawczą zaczął łączyć z polityczną, a przede wszystkim niepodległościową. Jako wróg imperializmu, a przede wszystkim komunizmu, po 1917 roku zaczął walczyć z bolszewikami. Zdobywał cenne materiały obciążające ten zbrodniczy system. To dzięki niemu odkryto, że przyjazd Lenina do Rosji wykonany został z pomocą niemieckich służb. Jego książka ‘lenin” stała się także światowym bestsellerem. Jej anty-bohater stał się zaś śmiertelnym wrogiem Ossendowskiego. 

W dwudziestoleciu międzywojennym pisarz wydał kilkadziesiąt książek, którymi zaczytywali się zarówno dorośli, jak i młodzież. Dla większości Polaków jego opisy były oknem na świat. Poznawali dzięki niemu zwyczaje dalekich kultur, ich historię, przyrodę i zabytki. Przez chwilę mogli poczuć się jak członkowie niebezpiecznych ekspedycji, odkrywcy, dywersanci, uciekinierzy lub pogromcy bolszewickich najeźdźców. 

Przeczytaj online. 

DZIAŁANIA

Projekt składa się z kursu projektowania gier RPG oraz finałowego Dnia Ossendowskiego. W tej pierwszej części wzięło udział 20 uczniów siódmych i ósmych klas ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Miechowie. Zagrali w swojego pierwszego w życiu RPGa, którego scenariusz inspirowany był powieścią Ossendowskiego “Przez kraj ludzi, zwierząt i bogów”. Wcielili się w nim w role uciekinierów z irkuckiego więzienia, którzy przemierzają Mongolię. Ich celem było uratowanie życia Krwawego Barona, legendarnego antybolszewickiego wodza, który zmobilizował Mongołów do walki z czerwonymi. Następnie uczestnicy na kolejnych warsztatach przygotowywali własne scenariusze. Punktem wyjścia miał być wybrany, dowolny tekst pisarza. Ostatecznie inspiracje zaczerpnięto m.in. z “Białego Kapitana”, “Pod smaganiem Samumu”, “Cień ponurego wschodu” i “Niewolnicy słońca”. Łącznie kurs trwał 26 godzin i składał się z 4 spotkań stacjonarnych oraz 2 zajęć online. 

20 grudnia odbyło się finałowe spotkanie. Uczestnicy kursu stali się Mistrzami Gry, którzy poprowadzili swoje scenariusze dla swoich rówieśników. 

Powstałe scenariusze wkrótce zostaną opublikowane. 

Partnerem projektu było Muzeum Ziemi Miechowskiej.

Projekt został dofinansowany przez Fundację BGK w programie „Dzieci Kapitana Nemo” – Edycja III

Pospolite Ruszenie

Oświecenia 33/66

31-636 Kraków

KRS: 0000327745

NIP: 6812002914

REGON: 120914626

kontakt@pospoliteruszenie.net

660 730 930  

Skip to content